Jesteœ tutaj: Strona Główna / Księgarnia / Książki i komiksy / lilith czarny księżyc

lilith czarny księżyc - opinie

Księgarnia / Książki i komiksy / lilith czarny księżyc

lilith czarny księżyc ocen: 0

Cena od 28,00

Astrologia fascynuje od setek lat, a znana była już w starożytności. Każdy ciekawy (nowy?) wątek astrologii wzbudza uzasadnione zainteresowanie, intryguje. O Czarnym Księżycu we wspłczesnej astrologii nie było zbyt wiele publikacji. Lilith Czarny Księżyc wskazuje w horoskopie na rozmaite lęki oraz na pierwotną naturę, ktra została odrzucona, a przez to rządzi się własnymi prawami. Lilith odrzuca bliskość i bezpieczeństwo na rzecz wolności i niezależności. Tyle, że za tę wolność płaci cenę bardzo wysoką. Lilith ukazuje naszą demoniczną naturę, grzeszny aspekt duszy, jest odpowiedzialna za naszą złość, wściekłość. Jest więc tym aspektem naszej osobowości, o ktrej czasami chcielibyśmy zapomnieć. Autor - Piotr Piotrowski - jest znanym astrologiem, piszącym do wielu czasopism ezoterycznych, parapsychologicznych, stawiającym horoskopy od lat. I to dzięki tej praktyce, doświadczeniu i niewątpliwie ogromnej wiedzy powstała doskonała opowieść o demonicznej bogini. Książkę tę czyta się z wielkim zaciekawieniem nawet nie będąc wytrawnym astrologiem. Spis treści: Przedmowa 9 Rozdział 1. Lilith w mitologii 13 Rozdział 2. Lilith na niebie 21 Algol - diabelska gwiazda 22 Asteroida Lilith 22 Ciemny Księżyc - Lilith 24 Czarny Księżyc - Lilith 26 Rozdział 3. Lilith w astrologii 33 Nie zintegrowana Anima 33 Cierpienie, brud, miłość 37 Lilith i problemy seksualne 41 Lilith i macierzyństwo 49 Lilith a patologie wychowawcze 51 Feminizm i Lilith 54 Lilith i archetyp Cienia 55 Lilith w marzeniach sennych i psychopatologii 58 Lilith i grzech 61 Tranzyty Lilith 63 Lilith w partnerstwie 64 Lilith i cierpienie 65 Rozdział 4. Lilith w znakach Zodiaku 67 Lilith w Baranie 69 Lilith w Byku 72 Lilith w Bliźniętach 75 Lilith w Raku 77 Lilith w Lwie 80 Lilith w Pannie 83 Lilith w Wadze 86 Lilith w Skorpionie 89 Lilith w Strzelcu 92 Lilith w Koziorożcu 95 Lilith w Wodniku 97 Lilith w Rybach 100 Rozdział 5. Lilith w domach 103 Lilith w pierwszym domu 104 Lilith w drugim domu 107 Lilith w trzecim domu 110 Lilith w czwartym domu 113 Lilith w piątym domu 116 Lilith w szstym domu 118 Lilith w sidmym domu 120 Lilith w smym domu 124 Lilith w dziewiątym domu 127 Lilith w dziesiątym domu 129 Lilith w jedenastym domu 132 Lilith w dwunastym domu 134 Rozdział 6. Aspekty Lilith 137 Lilith w aspektach ze Słońcem 140 Lilith w aspektach z Księżycem 144 Lilith w aspektach z Merkurym 147 Lilith w aspektach z Wenus 149 Lilith w aspektach z Marsem 152 Lilith w aspektach z Ceres 155 Lilith w aspektach z Jowiszem 158 Lilith w aspektach z Saturnem 160 Lilith w aspektach z Chironem 162 Lilith w aspektach z Uranem 164 Lilith w aspektach z Neptunem 167 Lilith w aspektach z Plutonem 170 Lilith w aspektach z Eris 172 Lilith w aspektach z węzłami Księżyca 174 EPILOG. Pramatka poza rajem 177 Bibliografia 181 Dodatek 1. Dane horoskopw 183 Dodatek 2. Efemerydy Lilith (1930-2019) 187 Przypisy 195 Fragment: Imię Lilit wyprowadza się zwykle z babilońsko-asyryjskiego wyrazu lilitu, ktry tłumaczy się jako demon żeński lub duch wiatru, z kolei etymologia hebrajska wyprowadza lilit od słowa lajil, ktre oznacza noc. Mit o Lilith wywodzi się z tradycji hebrajskiej5 , bogini ta odgrywała także dużą rolę w kabale żydowskiej i demonologii Talmudu, a jako bogini podziemnego nurtu religijnego sprzyjała ona rozwojowi kabały w saraceńskiej Hiszpanii. Zazwyczaj występuje jako pierwsza żona Adama, pojawiła się bowiem jeszcze przed Ewą. Nie znajdziemy jednak w obecnie usankcjonowanej wersji Biblii żadnego fragmentu dotyczącego Lilith, pojawia się ona jedynie w Księdze Izajasza, choć w niektrych tłumaczeniach nie występuje pod swoim imieniem, a jedynie jako upir nocny lub swka: Zdziczałe psy spotkają się z hienami i kozły będą się przyzywać wzajemnie; co więcej, tam Lilit przycupnie i znajdzie sobie zacisze na spoczynek6 (Iz 34,14). Obok tych fragmentw Lilith pojawia się rwnież w Księdze Hioba (Hi 18,15), jako postać mieszkająca w namiocie grzechu. Mit o Lilith mwi o tym, jak Adam będąc w Raju sam, poczuł zazdrość patrząc na zwierzęta, ktre łączą się w pary, jemu bowiem nie towarzyszyła żadna kobieta. Poprosił wwczas Boga, aby wynagrodził mu tę krzywdę. Wtenczas Bg stworzył Lilith, pierwszą kobietę, dokładnie tak samo, jak stworzył Adama, tyle że użył w tym celu brudu i błota zamiast czystego pyłu. W ten sposb Lilith stała się pierwszą towarzyszką Adama, zanim jeszcze pojawiła się jego prawowita małżonka, Ewa. Ze związku Adama i Lilith zrodził się Asmodeusz, a także inne demony, ktre nadal dręczą ludzkość. Asmodeusz występuje w Starym Testamencie jako zły duch, ktry uśmiercił siedmiu mężw Sary. Pźniejsza literatura żydowska przedstawia Asmodeusza jako krla demonw. Adam i Lilith nie tworzyli udanego związku, nigdy też nie żyli ze sobą w zgodzie. Kiedy on chciał się z nią kochać, ona obrażała się, że wymagał od niej leżenia na plecach i pytała: Dlaczego ja zawsze muszę leżeć pod tobą? Przecież jestem tobie rwna. Konflikty powstawały podczas ustalania najlepszej pozycji przy stosunku seksualnym. Lilith nie zgadzała się na roszczenia Adama do panowania i zmuszania jej do przyjęcia biernej roli leżenia na wznak. Kiedy Adam przemocą prbował nakłonić ją do posłuszeństwa, ona rozwścieczona przywołała niewymawialne imię Jahwe i natychmiast otrzymała skrzydła. W ten sposb wzniosła się w powietrze i uciekła z Raju, ktry okazał się dla niej więzieniem. Lilith staje się więc uosobieniem sprzeciwu skierowanego przeciwko patriarchalnemu dziedzictwu, łączy w sobie rwnież pierwsze znamiona emancypacji. Można ją utożsamić z postacią, ktra popiera bunt kobiet wobec odbierania im przez mężczyzn prawa do wolności i rwności. Harlan Margold7 zauważa, że Lilith stała się pźniej nie tylko boginią nocy, lecz także uosobieniem wolnej woli. Ponieważ porzuciła Raj z własnej woli, jako pierwsza doświadczyła wolności wyboru, aby mc samej zasmakować zarwno mroku, jak i światła. Lecz Lilith została ostro potępiona za zapoczątkowanie mitu wolnego wyboru. W kronikach Adamowych wszelkie ślady jej niepokornego ducha zostały zatarte jakby na przestrogę tym, ktrzy chcieliby czegoś więcej ponad Raj na ziemi. Dostrzec też można, że Lilith uosabia typ kanaanejskich czcicielek bogini Anat, ktre - początkowo za przyzwoleniem kapłanw - mogły uprawiać stosunki przedmałżeńskie. Anat przedstawiana była jako okrutna wojowniczka, upajająca się krwawą rzezią przeciwnikw swojego męża, Baala. Ona także pewnego razu zeszła do świata podziemnego, by uratować Baala przed śmiercią. Po opuszczeniu Raju Lilith skryła się nad Morzem Czarnym, gdzie według tradycji roiło się od lubieżnych demonw, ktrym rodziła ponad sto dzieci dziennie. Potomstwo to nazywało się lilim. W niektrych tłumaczeniach Księgi Liczb (Lb 6,26) można przeczytać: Niech Bg ci błogosławi we wszystkich twoich poczynaniach i zachowa cię od lilim! Adam poskarżył się Bogu: Moja towarzyszka mnie opuściła, a Bg natychmiast wysłał trzech aniołw: Senoja, Sansenoja i Semangelofa, aby przyprowadzili Lilith z powrotem do Raju. Jednak Lilith nie chciała wracać, Bg ją więc ukarał, sprawiając, że każdego dnia ginęło sto jej dzieci-demonw. Rozgniewana tym wyrokiem Lilith postanowiła się zemścić - pożerała ludzkie niemowlęta, a gdy dzieci chronione były anielskim amuletem, zwracała się przeciwko własnemu potomstwu. Kobiety żydowskie, aby uchronić przed krwiożerczą Lilith własne dzieci - szczeglnie płci męskiej - rysowały kredą lub węglem pierścień na ścianie pokoju, w ktrym się urodziły. W środku zaś wypisywano zaklęcie: Adam i Ewa. Precz Lilith! Na drzwiach wypisywano także imiona trzech aniołw: Senoj, Sansenoj i Semangelof. Jeśli mimo to Lilith udało się podejść do dziecka i popieścić je, śmiało się ono przez sen. Aby zażegnać niebezpieczeństwo, należało koniecznie pogładzić jednym palcem usta śpiącego dziecka, co sprawiało, że Lilith znikała. Tradycja przypisuje Lilith opiekę nad niemowlętami, w przypadku chłopcw - do smego dnia życia, w przypadku dziewczynek - do dwudziestego pierwszego, a nieślubne potomstwo miało być na zawsze zdane na jej łaskę. Władzę nad życiem i śmiercią niemowląt często przypisuje się wielu Czarnym Boginiom. Ale Lilith nie tylko dusiła niemowlęta, reprezentowała ona także zagrożenie, jakie czai się na wszystkie kobiety w ciąży. Nawiedzała rwnież mężczyzn podczas marzeń sennych. Zsyłała im sny erotyczne lub pełne pożądania i namiętności żądze. Staje się więc ona personifikacją seksualnych rozkoszy, lecz także ma związek z wypartym pożądaniem lub z winą za dopuszczenie się zabronionych praktyk seksualnych. Niszczy ona więc nie tylko nowo narodzone życie, lecz także uśmierca boski zarodek życia, ponadto prześladuje mężczyzn, wzbudzając w nich najbardziej zmysłowe pożądanie i namiętności, lecz jednocześnie wywołuje lęki, przyczyniające się do impotencji. Rozumiana w ten sposb Lilith staje się personifikacją bezpłodności oraz grzechu za prbę realizowania swych erotycznych żądz. Według pewnych podań, jak pisze Ean Begg8 w swojej książce The Cult of Black Virgin, Lilith, będąc już na wygnaniu, składała Adamowi potajemne wizyty, kiedy on po śmierci Abla powstrzymywał się od kontaktw seksualnych z Ewą przez 130 lat. Jednym z potomstw pochodzących z tego okresu była mądra żaba, ktra nauczała ludzi językw zwierząt i ptakw, a także właściwości leczniczych ził i kamieni szlachetnych. W Biblii żaba jest uznawana za zwierzę nieczyste, a ojcowie Kościoła utożsamiają ją z diabłem lub symbolem heretyka. Średniowieczne wierzenia ludowe widziały w żabie zwierzę czarownic, bowiem kostki żaby stosowano wwczas w czarach miłosnych. Lilith występuje także w mitologii sumeryjskiej jako demonica niższego rzędu. Urządziła ona sobie dom w konarach huluppu, drzewa Inany, prawdopodobnie była to wierzba, ktrą pźniej upodobały sobie Czarne Dziewice. U spodu drzewa znajdował się smok, a na jego czubku siedział ptak. W starożytności wierzba uchodziła za drzewo bezpłodności, wierzono, iż jest ono ulubionym miejscem duchw i czarownic, a święcone w niedzielę palmową gałązki wierzby mają chronić przed błyskawicą, niepogodą i złymi wpływami. Płacząca wierzba jest także symbolem strumienia płynących łez oraz pogrzebowego nastroju. Jednak Gilgamesz ściął drzewo huluppa i zmusił Lilith do ucieczki na pustynię, ktra była ulubionym miejscem pobytu wszelakich demonw. W tradycji babilońskiej i asyryjskiej Lilith pojawia się wśrd złych demonw powodujących zarazę, gorączkę, a nawet śmierć. Nawiedza ona rwnież nocą mężczyzn, a z takiego związku rodzą się złe duchy czyhające na ludzi, by ich rozedrzeć na strzępy. Lilith jest wyobrażeniem bogini nocy i burzy, ktra ujarzmia dzikie zwierzęta, występuje także pod postacią wampiryzującej succuby. Uwodziła ona śpiących ludzi, wysysała z nich krew i zjadała ich ciała. Jako służąca bogini Inany wabiła mężczyzn do świątyni w celu odprawiania świętych praktyk orgiastycznych. Jest ona więc archetypem uwodzicielki, personifikacją niebezpiecznego czaru Księżyca, jak rwnież czarodziejką, patronką czarownic, piękną wampirzycą, femme fatale. Pierwsze znane przedstawienia Lilith pochodzą z 1950 roku p.n.e. Jest to płaskorzeźba z terrakoty znajdująca się obecnie w Muzeum Brytyjskim. Widnieje na niej Lilith jako piękna, uskrzydlona naga kobieta o ptasich stopach (lub według tradycji kabalistycznej o stopach koguta), stojąca na dwch lwach, a po obu jej stronach znajduje się para sw. W ręku trzyma ephah do odmierzania ziarenek. Jej turban przypomina ten, ktry zazwyczaj noszą Czarne Dziewice. Ręce ma podniesione w pełnym patosu bezruchu. Lilith była przedstawiana rwnież jako nieziemska piękność, uskrzydlona kobieta z ptasimi szponami lub z wężowatą dolną częścią ciała. Z kolei jeszcze inne opisy przedstawiają Lilith z owłosionymi nogami. Lilith ma rwnież wiele archetypowych odpowiednikw wśrd innych bogiń, czczonych na całym świecie, w rżnych kulturach. Demoniczna Lilith nie jest w mitologii odosobnionym przypadkiem, utożsamić ją bowiem można rwnież z grecką Lamią, Hekate - patronką czarnej magii i kuszącego aspektu Księżyca, czy wreszcie wywodzącą się z tradycji hinduskiej - mroczną boginią Kali, ktra utożsamiana jest z kosmiczną matką, choć jednocześnie jest ona ucieleśnieniem śmierci. Archetyp Lilith-Lamia jest ucieleśnieniem negatywnego macierzyństwa, odrzucenia własnego dziecka, a przez to deformacji kobiecości. Lilith-Lamia przybiera postać niszczącego aspektu natury, destrukcji własnej twrczości i pracy. Jest to archetyp buntu wobec własnego powołania, przynależności i dziedzictwa. Może on rwnież przypominać o mściwości, bezwzględności i zazdrości. Archetyp Lilith-Hekate reprezentuje mroczną naturę kobiety, żeńską magiczność, ktra przeraża mężczyzn. Rwnież perwersyjna seksualność znajduje tutaj swoje odzwierciedlenie. Archetyp ten uosabia nie zintegrowaną animę, cień, przypomina o niszczącej zmysłowości. Lilith-Hekate symbolizuje też poczucie samotności i izolacji oraz destruktywne moce. Z kolei archetyp Lilith-Kali reprezentuje kosmiczną matkę, ktra staje się uosobieniem śmierci. Matka bowiem nie tylko ofiarowuje życie, lecz także daje śmierć. Lilith-Kali symbolizuje kobiecą świadomość dramatu piekła, ciemności i amorficzności. Przypomina, iż człowiek pochodzi z bezforemnej pustki i przez całą swą egzystencję nieuchronnie do niej zmierza. Można więc nazwać ten archetyp żyjącą śmiercią. Lilith to wszak nasza pramatka, ktrą jednak odrzuciliśmy.

Ocena

  • Wygląd
  • Jakość wykonania

oceń produkt

Oferty produktu


  1. FRAIDA

    ocen: 0

    dodaj opinię

    28,00

    Przejdź do sklepu